KOSZTY DYSTRYBUCJI

Pytanie z którym spotykałem się często w mojej karierze zawodowej – czy dostawa do tego konkretnego punktu jest rentowna? Nie chodzi tu o rentowność z punktu widzenia firmy transportowej, tylko sprzedawcy towaru. Taki sprzedawca zazwyczaj chce mieć pewność czy dostawy do poszczególnych punktów są rentowne. Czy koszt transportu krajowego nie jest za wysoki w stosunku to dostarczanego towaru. Jeden wyjazd auta, kilka do kilkunastu punktów rozładunku i jak tu określić, który punkt ma jaki udział w koszcie danej trasy. Osobiście preferuję poniższą metodę.

Załóżmy, że nasza firma znajduje się w Gdańsku. Do rozwiezienia mamy następujące punkty:

  • Pruszcz Gdański
  • Nowy Dwór Gdański
  • Elbląg
  • Malbork
  • Kwidzyń
  • Sztum

I powrót na bazę do Gdańska.

Źródło: google.pl/maps

Cała trasa to 248 kilometrów. By obliczyć procentowy udział danego punktu w kosztach potrzebujemy sprawdzić jaka odległość dzieli każdy z punktów rozładunku od naszej bazy początkowej. W naszym przykładzie będzie to wyglądać następująco:

Zorganizujemy dowolny

transport w 45 minut

lub krócej

Nasz pracownik szybko przygotuje konkretną propozycję, a po jej akceptacji osobiście dopilnuje, by nic nie przeszkodziło w dostawie na umówiony czas.

Nagłe zlecenia nas nie zaskakują, bo jesteśmy dobrze przygotowani.

  • Gdańsk – Pruszcz Gdański = 10 km
  • Gdańsk – Nowy Dwór Gdański = 39 km
  • Gdańsk – Elbląg = 61 km
  • Gdańsk – Malbork = 62 km
  • Gdańsk – Kwidzyn = 126 km
  • Gdańsk – Sztum = 75 km

Następnie sumujemy razem te odległości, co daje nam 373 km. Kolejnym krokiem jest obliczenie procentowego udziału, każdego z punktów w sumie 373 kilometrów.

  • Pruszcz Gdański – 10 / 373 = 2,7%
  • Nowy Dwór Gdański – 39 / 373 = 10,5%
  • Elbląg – 61 / 373 = 16,4%
  • Malbork – 62 / 373 = 16,6%
  • Kwidzyń – 126 / 373 = 33,8%
  • Sztum – 75 / 373 = 1%

Mając już obliczony procentowy udział, czas na sprawdzenie jak wyglądają koszty. Załóżmy, że taką trasę wykonuje dla nas auto, którego koszt za kilometr to 2 złote. Stawka za całą trasę to 496 zł (248km*2zł=496zł). To teraz podstawiamy koszt naszej trasy do procentowego udziału:

  • Pruszcz Gdański – 2,7% * 496 zł = 13,30 zł
  • Nowy Dwór Gdański – 10,5% * 496 zł = 51,86 zł
  • Elbląg – 16,4% * 496 zł = 81,12 zł
  • Malbork – 16,6% * 496 zł = 82,45 zł
  • Kwidzyń – 33,8% * 496 zł = 167,55 zł
  • Sztum – 21.1% * 496 zł = 99,73 zł

Żeby lepiej zrozumieć ten mechanizm i sens jego stosowania, przeanalizujmy kolejny dzień pracy na tej samej trasie. Tym razem nie wszystkie punkty złożyły zamówienie. Do obsłużenia mamy:

  • Pruszcz Gdański
  • Elbląg
  • Malbork
  • Sztum

Źródło: google.pl/maps

Postępujemy analogicznie: cała trasa to 194 kilometry, a jej koszt to 388 złotych.

Skorzystaj

z szybkiej wyceny

Skontaktuj się z naszymi sprzedawcami - otrzymasz oferte w 45 minut!

Procentowy udział w kosztach poszczególnych punktów:

  • Pruszcz Gdański – 10 / 208 = 4,8%
  • Elbląg – 61 / 208 = 29,3%
  • Malbork – 62 / 208 = 29,8%
  • Sztum – 75 / 208 = 36,1%

Oraz koszt dostawy do nich:

  • Pruszcz Gdański – 4,8% * 388 zł = 18,65 zł
  • Elbląg – 29,3% * 388 zł = 113,79 zł
  • Malbork – 29,8% * 388 zł = 115,65 zł
  • Sztum – 36,1% * 388 = 139,90 zł

Mając już dane z dwóch dni, należy je zsumować:

  • Pruszcz Gdański – 13,30 zł + 18,65 zł = 31,95 zł
  • Nowy Dwór Gdański – 51,86 zł
  • Elbląg – 81,12 zł + 113,79 zł = 194,91 zł
  • Malbork – 82,45 zł + 115,65 zł = 198,10 zł
  • Kwidzyń – 167,55 zł
  • Sztum – 99,73 zł + 139,90 = 239,63 zł

Na tej podstawie mamy jasność co do kosztów poszczególnych punktów. Pozwoli nam to podejmować decyzję o zmianach na trasie, czy negocjacji warunków handlowych z danym klientem.

Sprawdź

pozostałe wpisy

Jakie są kluczowe zalety współpracy z profesjonalnym spedytorem w zakresie dostaw międzynarodowych?

W dzisiejszym, globalnym świecie, gdzie granice handlowe są coraz bardziej otwarte, transport międzynarodowy stał się niezwykle istotną gałęzią gospodarek wielu krajów. Firmy z różnych obszarów szukają sposobów na optymalizację swoich […]

09/04/2024 - StanTrans_Admin

spedycja niemiecka - co warto wiedzieć? Co warto wiedzieć o transporcie towarów z i do Niemiec?

Niemcy, jako jedna z największych gospodarek w Europie i główny partner handlowy Polski, odgrywają kluczową rolę w międzynarodowym obrocie towarowym. Transport towarów z i do Niemiec jest więc niezwykle ważny […]

28/03/2024 - StanTrans_Admin

Czym różni się firma transportowa od firmy spedycyjnej?

Transport i spedycja to dwa pojęcia, które bardzo często są używane zamiennie, jednak nie jest to właściwe podejście. W rzeczywistości oznaczają one dwie różne dziedziny, które mimo branżowego podobieństwa mają […]

22/02/2024 - StanTrans_Admin

tranzyt towarów Co to jest tranzyt w transporcie towarów?

Międzynarodowy transport towarów jest jedną z ważniejszych gałęzi gospodarczych. Dzięki niemu istnieje możliwość sprawnego rozprowadzania rozmaitych produktów na wszystkie kontynenty. Branża transportowa odznacza się własną, specyficzną terminologią, w której m.in. […]

29/01/2024 - StanTrans_Admin