Co z tym Pakietem Mobilności?

no responses

Czym jest Pakiet Mobilności? Zbiorem zmian przepisów dotyczących między innymi:

  • Wymagania dotyczące maksymalnego dziennego i tygodniowego czasu prowadzenia pojazdu, minimalnych przerw oraz dziennych i tygodniowych okresów odpoczynku;
  • Delegowanie kierowców w sektorze transportu drogowego;
  • Wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego i dostęp do międzynarodowego rynku przewozów drogowych.

Dość długo nasłuchaliśmy się jak ów pakiet zniszczy rynek transportowy i że musimy walczyć co sił, bo inaczej czeka nas zagłada. Z takim przeświadczeniem słuchałem wystąpień znamienitych person, zarówno ze sceny politycznej jak i transportowej, czytałem artykuły i  szczerze mówiąc naprawdę się bałem, co przyniesie przyszłość. W końcu nadszedł 11 grudnia 2019 i został opublikowany kompromis z trilogów. I ku mojemu ogromnemu zdziwieniu -zagłada nie nadeszła.

Absolutnie nie jestem zwolennikiem pakietu i nie mam zamiaru go bronić, chciałbym tylko zwrócić uwagę, że wprowadza on nowe zasady, do których musimy się dostosować, ale absolutnie nie usuwa polskich przewoźników z europejskiego rynku. Przyjrzyjmy się kilku zapisom.

 

Kierowca międzynarodowy może zrobić́ dwa skrócone tygodniowe okresy odpoczynku pod rząd (2x24h).

 

Oczywiście są do tego zapisu dodatkowe warunki, jak choćby rekompensata skróconych odpoczynków z pełnym odpoczynkiem tygodniowym w bazie lub domu, na trzeci tydzień. W praktyce wychodzi, że kierowca może rozpocząć pierwszy tydzień pracy, skrócić odpoczynek tygodniowy, przepracować kolejny tydzień, ponownie skrócić odpoczynek tygodniowy i dopiero w trzecim tygodniu pracy musi zjechać na bazę. System pracy 3/1 wydaje się tutaj idealnie pasować. Nie widzę tragedii, można planować wdrożenie nowego systemu pracy i działać.

 

Obowiązkowy powrót kierowcy do centrum operacyjnego (baza) lub miejsca zamieszkania kierowcy co 4 tygodnie.

 

Ten zapis zaczyna już stwarzać problemy, ale możemy już myśleć nad rozwiązaniami by zminimalizować jego negatywne skutki. Możemy na przykład skorzystać z dobrodziejstw wcześniejszego zapisu i zaplanować pracę kierowców w systemie 3/1, w pełni rozwiązuje to nasz problem. Jeśli ktoś w większości realizuje tak zwane przeżuty czy przewozy kabotażowe, wówczas sytuacja jest trudniejsza. Nic nie szkodzi otworzyć firmę w innym kraju i tam założyć bazę w której będziemy mogli się wywiązywać z powyższego zapisu. Pesymiści pewnie zakrzykną, że to nowe problemy, bariery językowe i kulturowe, większe koszty itp. A może szansa na ekspansję na nowe rynki? Owszem uruchomienie takiej firmy oraz rekrutacja personelu nie będzie łatwa, ale są firmy które mogą nam w tym pomóc, a potencjał jest ogromny.

 

Możliwość́ przerwania na promie odpoczynków tygodniowych:

  • Skróconych (24h) – wszystkich;
  • Regularnych (45h) – spełniając dodatkowe warunki.

Przewoźnikom realizującym regularne przewozy do Wielkiej Brytanii czy Skandynawii nie trzeba tłumaczyć jak korzystne może być „ruszenie” zestawu podczas weekendu na promowisku. Oszczędzi to pracy przy angażowani dodatkowych kierowców by wstawić auto na prom oraz umożliwi oszczędności podczas przepraw tańszymi odejściami.

 

Kontrola drogowa obejmuje 56 dni wstecz.

 

Jeździmy bez magnesu? Nie łamiemy przepisów? Nie mamy nic do ukrycia? To czego się bać? A minimalizacja nieuczciwych kierowców i przewoźników wpłynie jak najbardziej pozytywnie na rynek transportowy.

 

BUSY od 2,5 tony DMC w międzynarodowym transporcie rzeczy oraz kabotażu:

  • Obowiązek do stosowania się̨ do wszystkich reguł 561/2006/WE;
  • Obowiązek instalacji i użytkowania tachografu;
  • W przypadku przewozów zarobkowych spełniają̨ wymogi dotyczące zawodu przewoźnika drogowego oraz uzyskują̨ licencje;
  • Wymóg zabezpieczenia finansowego – pierwszy pojazd 1800 euro, każdy kolejny 900 euro.

 

To co napiszę będzie pewnie bardzo kontrowersyjne dla „busiarzy”, ale z powyższymi zapisami zgadzam się w pełni i uważam, że powinny być wprowadzone już dawno. Znam kierowców, którzy byli zmuszani przez pracodawców do jazdy po 20 godzin bez odpoczynku, bo musimy się rozładować, bo towar musi dojechać, bo jak koła się kręcą to zarabiamy. Niestety taka jest smutna rzeczywistość, że nasz pęd do pieniędzy, powoduje duże zagrożenie w ruchu drogowym. Według raportu Komendy Głównej Policji w 2018 roku pojazdy ciężarowe powyżej 3,5t DMC spowodowały 878 wypadków drogowych, a pojazdy ciężarowe poniżej 3,5t DMC – 1350 wypadków. Wymóg posiadania licencji przewozowej dla firm posiadających flotę między 2,5 do 3,5 tony dopuszczalnej masy całkowitej spowoduje, że taka licencja może zostać im odebrana. Co powinno skutecznie odstraszać od nadużyć.

 

Najwięcej kontrowersji wzbudza delegowanie pracowników. Całkowicie wyłączony z delegowania został tranzyt oraz przewozy bilateralne (eksport z PL/ import do PL). Cross-trade oraz kabotaż̇ zostały w pełni objęte. Jeśli nasze auta realizują przewozy w tak zwanych kółkach, wyjazd z Polski i z powrotem, to pakiet mobilności ułatwi nam pracę w pełni likwidując obowiązek zgłaszania pracowników jako delegowanych. Dużo gorzej wygląda sytuacja, gdy większość naszych operacji to przewozy pomiędzy krajami bez powrotu do Polski. Wówczas podlegamy zgłoszeniu naszych kierowców jako delegowanych. Co prawda procedury zgłaszania pracowników mają zostać uproszczone (brak konieczności przedstawiciela, dokumentacja w postaci elektronicznej jedynie po angielsku), ale będziemy musieli zapewnić naszemu pracownikowi wszystkie dodatki związane z układami zbiorowymi i absolutnie nie będziemy mogli zaliczyć diet i ryczałtów do minimalnego wynagrodzenia. Koszt takiego pracownika wzrośnie znacząco. Zmiany te nie są pomyślne dla przewoźników, ale na szczęście mam 18 miesięcy od publikacji pakietu mobilności by się do nich przygotować.

 

Pakiet mobilności daje nam kilka ciekawych możliwości do wykorzystania oraz wprowadza szereg ograniczeń i utrudnień. W mojej opinii nie przyniósł jednak zapowiadanego armagedonu, a my Polacy wielokrotnie pokazywaliśmy naszą zaradność. Mamy jeszcze trochę czasu do wejścia w życie wszystkich zapisów. Nie zmarnujmy go na narzekanie, a wykorzystajmy na znalezienie skutecznych rozwiązań.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

avatar

Zapytaj lub zamów on-line


Klienci o nas


  • Firma Stan-Trans Oddział w Łodzi od wielu lat realizuje zamówienia naszej firmy w zakresie transportu Niemcy-Polska. Nasza współpraca układa się bardzo pomyślnie. Głównymi atutami firmy są terminowe doręczenia powierzonych ładunków, kompetentna obsługa i rzetelna informacja na każdym etapie realizacji zlecenia. Nie odnotowaliśmy problemów z dostarczaniem ładunków. Firma Stan-Trans zapewnia fachową obsługę od momentu przyjęcia zlecenia, aż do chwili dostarczenia ładunku. Dzięki naszej współpracy jesteśmy spokojni o terminowy i bezpieczny transport. Według naszej opinii firma Stan-Trans jest partnerem godnym zaufania.

  • Z firmą transportową Stan-Trans współpracujemy już ponad 8 lat i z przyjemnością informujemy, że jest to niezwykle profesjonalny i zaangażowany kooperant, na którego możemy zawsze liczyć. Nasza współpraca dotyczy organizacji transportu materiałów budowlanych oraz domów modułowych. Od początku współpracy został nam przypisany opiekun, który szybko i profesjonalnie reaguje na każde zapytanie dotyczące spedycji krajowej i międzynarodowej.

  • Oferty, które otrzymujemy są kompleksowe i atrakcyjne finansowo. Bardzo ważnym aspektem naszej współpracy jest także elastyczność firmy Stan-Trans w zakresie terminów. Zarówno koordynatorzy jak i kierowcy są bardzo pomocni w całym procesie organizacji transportu, co sprawia, że współpraca z firmą Stan-Trans przebiega bez najmniejszego problemu i w miłej atmosferze. Z całą pewnością będziemy kontynuować podjętą współpracę i z pełną odpowiedzialnością polecamy firmę Stan-Trans jako profesjonalnego, skutecznego i wyjątkowo zaangażowanego partnera.

  • Terminowość, fachowość, a przede wszystkim bezpieczeństwo to zalety z jakimi mamy do czynienia w codziennej współpracy . Wysoko wykwalifikowana kadra pracownicza, którą cechuje zaangażowanie we współpracę oraz staranność zawodowa pozwala nam na podejmowanie się trudnych wyzwań w zakresie realizacji transportów intermodalnych. Pro aktywne podchodzenie do mogących pojawić się problemów to gwarancja na jaką możecie Państwo liczyć podejmując współpracę z firmą STAN-TRANS. Możemy polecić firmę STAN-TRANS jako dobrego i wiarygodnego partnera oferującego wysoki poziom usług.

  • Komunikacja między naszymi firmami przebiega bez zarzutów. Reakcja na nasze zapytania jest natychmiastowa, a firma Stan-Trans dostosowuje się od krótkich terminów zleceń, którymi nie mogą sprostać inne firmy. Firmę Stan-Trans wyróżnia także miła i życzliwa obsługa, kierowcy są często chwaleni przez naszych klientów. Doświadczenie i wysoki poziom umiejętności prezentowanych przez pracowników Stan-Trans pozwala nam z całkowitym przekonaniem polecić tę firmę.

  • Pracowników firmy Stan-Trans cechuje wysoki stopień profesjonalizmu. Jako klient i potencjalny zleceniodawca zleceń przewozu, otrzymujemy bardzo szybko stawki frachtowe potrzebne do kalkulacji cenowych. Oferty cenowe przygotowywane są niezwykle starannie. Pracownicy firmy Stan-Trans zawsze starają się znaleźć odpowiedni samochód na intersującej nas trasie przewozu; zawsze służą radą, pomocą i dobrym rozwiązaniem.

  • Przebieg każdego zlecenia przewozu jest monitorowany aż do samego miejsca rozładunku. Jest to bardzo komfortowa sytuacja dla każdego klienta. Na każde zapytanie o stawkę frachtową lub dostępność auta kończy się wysyłaniem przez nas zlecenia przewozu. Cieszę się, że mamy możliwość współpracy z Osobami, które cechuje wysoka kultura osobista, profesjonalizm, otwarcie na potrzeby klienta i uczciwość.

  • Firmę Stan-Trans Wojciech Staniek charakteryzuje solidność i terminowość realizacji powierzonych zleceń transportowych, jak również wysoki poziom organizacyjny i doskonały kontakt z klientem dzięki czemu świadczone usługi są na wysokim poziomie.
    Z pełną odpowiedzialnością i bez zastrzeżeń możemy polecić firmę Stan-Trans Wojciech Staniek jako rzetelnego i profesjonalnego partnera w zakresie usług transportowych. Od momentu nawiązania współpracy zlecenia były realizowane sprawnie i solidnie. Standardy obowiązujące w firmie w pełni spełniają nasze oczekiwania