KOSZTY DYSTRYBUCJI
17/06/2019
Pytanie z którym spotykałem się często w mojej karierze zawodowej – czy dostawa do tego konkretnego punktu jest rentowna? Nie chodzi tu o rentowność z punktu widzenia firmy transportowej, tylko sprzedawcy towaru. Taki sprzedawca zazwyczaj chce mieć pewność czy dostawy do poszczególnych punktów są rentowne. Czy koszt transportu krajowego nie jest za wysoki w stosunku to dostarczanego towaru. Jeden wyjazd auta, kilka do kilkunastu punktów rozładunku i jak tu określić, który punkt ma jaki udział w koszcie danej trasy. Osobiście preferuję poniższą metodę.
Załóżmy, że nasza firma znajduje się w Gdańsku. Do rozwiezienia mamy następujące punkty:
- Pruszcz Gdański
- Nowy Dwór Gdański
- Elbląg
- Malbork
- Kwidzyń
- Sztum
I powrót na bazę do Gdańska.
Źródło: google.pl/maps
Cała trasa to 248 kilometrów. By obliczyć procentowy udział danego punktu w kosztach potrzebujemy sprawdzić jaka odległość dzieli każdy z punktów rozładunku od naszej bazy początkowej. W naszym przykładzie będzie to wyglądać następująco:
Zorganizujemy dowolny
transport w 45 minut
lub krócej
Nasz pracownik szybko przygotuje konkretną propozycję, a po jej akceptacji osobiście dopilnuje, by nic nie przeszkodziło w dostawie na umówiony czas.
Nagłe zlecenia nas nie zaskakują, bo jesteśmy dobrze przygotowani.
- Gdańsk – Pruszcz Gdański = 10 km
- Gdańsk – Nowy Dwór Gdański = 39 km
- Gdańsk – Elbląg = 61 km
- Gdańsk – Malbork = 62 km
- Gdańsk – Kwidzyn = 126 km
- Gdańsk – Sztum = 75 km
Następnie sumujemy razem te odległości, co daje nam 373 km. Kolejnym krokiem jest obliczenie procentowego udziału, każdego z punktów w sumie 373 kilometrów.
- Pruszcz Gdański – 10 / 373 = 2,7%
- Nowy Dwór Gdański – 39 / 373 = 10,5%
- Elbląg – 61 / 373 = 16,4%
- Malbork – 62 / 373 = 16,6%
- Kwidzyń – 126 / 373 = 33,8%
- Sztum – 75 / 373 = 1%
Mając już obliczony procentowy udział, czas na sprawdzenie jak wyglądają koszty. Załóżmy, że taką trasę wykonuje dla nas auto, którego koszt za kilometr to 2 złote. Stawka za całą trasę to 496 zł (248km*2zł=496zł). To teraz podstawiamy koszt naszej trasy do procentowego udziału:
- Pruszcz Gdański – 2,7% * 496 zł = 13,30 zł
- Nowy Dwór Gdański – 10,5% * 496 zł = 51,86 zł
- Elbląg – 16,4% * 496 zł = 81,12 zł
- Malbork – 16,6% * 496 zł = 82,45 zł
- Kwidzyń – 33,8% * 496 zł = 167,55 zł
- Sztum – 21.1% * 496 zł = 99,73 zł
Żeby lepiej zrozumieć ten mechanizm i sens jego stosowania, przeanalizujmy kolejny dzień pracy na tej samej trasie. Tym razem nie wszystkie punkty złożyły zamówienie. Do obsłużenia mamy:
- Pruszcz Gdański
- Elbląg
- Malbork
- Sztum
Źródło: google.pl/maps
Postępujemy analogicznie: cała trasa to 194 kilometry, a jej koszt to 388 złotych.
Skorzystaj
z szybkiej wyceny
Skontaktuj się z naszymi sprzedawcami - otrzymasz oferte w 45 minut!
Procentowy udział w kosztach poszczególnych punktów:
- Pruszcz Gdański – 10 / 208 = 4,8%
- Elbląg – 61 / 208 = 29,3%
- Malbork – 62 / 208 = 29,8%
- Sztum – 75 / 208 = 36,1%
Oraz koszt dostawy do nich:
- Pruszcz Gdański – 4,8% * 388 zł = 18,65 zł
- Elbląg – 29,3% * 388 zł = 113,79 zł
- Malbork – 29,8% * 388 zł = 115,65 zł
- Sztum – 36,1% * 388 = 139,90 zł
Mając już dane z dwóch dni, należy je zsumować:
- Pruszcz Gdański – 13,30 zł + 18,65 zł = 31,95 zł
- Nowy Dwór Gdański – 51,86 zł
- Elbląg – 81,12 zł + 113,79 zł = 194,91 zł
- Malbork – 82,45 zł + 115,65 zł = 198,10 zł
- Kwidzyń – 167,55 zł
- Sztum – 99,73 zł + 139,90 = 239,63 zł
Na tej podstawie mamy jasność co do kosztów poszczególnych punktów. Pozwoli nam to podejmować decyzję o zmianach na trasie, czy negocjacji warunków handlowych z danym klientem.